Havenwerkers
Portugal
staken tegen loonsverlaging en ontslagen
27 februari 2020
Vakbond ‘Seal’ mobiliseert voor de stakingen
In de haven van Lissabon en andere havens werken de dockers sinds 19 februari in vier bedrijven alleen de tweede shift, vanaf dit weekend wordt dat een volledige staking en vanaf negen tot 31 maart roept vakbond SEAL op tot een staking in alle havenbedrijven. De havenwerkers verzetten zich hiermee tegen de aanval op hun arbeidsvoorwaarden door de havenbedrijven onder leiding van het Turkse concern Yilport, dat drie terminals in Lissabon bezit. Yilport wil de lonen van de havenwerkers met 15% verlagen en de periodieken naar dienstjaren afschaffen. Zij huurden tot nu toe de havenwerkers in via het bedrijf A- ETLP . Dat bedrijf rekent de havenconcerns voor de inzet van havenwerkers nauwelijks meer dan in 1994, terwijl de inflatie door de bond op 60% wordt geschat. A-ETLP klaagt daarom jaren over te weinig geld, heeft de afgesproken loonsverhogingen van 2018 (4%) en 2019 (1,5%) niet uitbetaald en sinds dit najaar betaalt het de lonen in delen en steeds te laat. Verder heeft het bij 34 havenwerkers hun vaste contract vervangen door een oproepcontract. Dat accepteerden de havenwerkers niet en alle 270 collega’s die in de nu bestaakte bedrijven werken, stemden voor de staking. De staking hiertegen was net begonnen, toen A-ETLP het faillissement aanvroeg en er tegelijk een nieuw bedrijf werd opgericht. Daar zouden de havenwerkers dan opnieuw moeten solliciteren tegen lagere lonen en zonder recht op jaarperiodieken. De dockers besloten de staking uit te breiden en te verlengen. Zij beseffen dat achter de problemen van A-ETPL de havenconcerns zitten die hun winsten willen verhogen. Vooral Yilport dat, toen het in Oslo een terminal overnam, alle havenwerkers op straat zette om hen daarna goedkoper in te kunnen huren. Klaagzangen dat Lissabon niet met andere havens zou kunnen concurreren klinken nogal ongeloofwaardig als je ziet dat de overslag in deze haven vorig jaar met 7,1%. gestegen is - meer dan in de andere Portugese havens. Vakbond SEAL heeft in de haven van Setubal maatregelen genomen tegen schepen die vanuit Lissabon zouden willen uitwijken. De Internationale Raad van Dockers (IDC) waarbij SEAL is aangesloten roept op tot solidariteit met de Portugese collega’s - die behalve harde strijd in eigen land ook steeds hun internationale solidariteit in de praktijk gebracht hebben. Ze zijn medeoprichters van de IDC, die tot stand kwam in de solidariteit met de havenwerkers van Liverpool in 1997.
DVL
PiB
internationaal