DVL
PiB
Den Haag op straat
Verkopers en verkoopsters van de Japanse kledingwinkelketen Uniqlo in Amsterdam ontwikkelen een strijd tegen uitbuiting, tegen de werkdruk en voor betaalde werkuren. Vanaf de tweede lockdown telt de winkel 38% minder werkers dan in de tijden vóór de pandemie. Mensen kregen hun flexcontract niet verlengd of zijn zelf weggegaan omdat de werkdruk niet uit te houden was. De achterblijvers vechten voor hun rechten. Vóór de pandemie telde winkel ongeveer 1000 betaaltransacties per dag (hier wordt dus niet al het shoppende publiek in de winkel meegeteld). Vanaf april tot en met juni 2021 draaide de winkel op de helft van de capaciteit en zit deze op 90% van de transacties van voorheen. Het management praat over budgettekort en crisis, maar de winst wordt gewoon gemaakt. Uniqlo geeft royaal het geld uit aan het openen van een nieuwe winkel in Den Haag. Maar voor het doorbetalen van drie alleenstaande moeders in de tijd toen scholen en BSO gesloten waren, geeft de winkelgigant niet thuis. De vrouwen die er werken maken de misstanden bekend - tijdens een bijeenkomst en per brief aan de Benelux manager. Naar hun klachten en eisen wordt niet geluisterd. Tot hun woede heeft de algemeen directeur bepaald dat de beperking van het bezoek aan de winkels door het aantal winkelmandjes te beperken wordt opgeheven op de drukste dag van de week - zaterdag - de dag wanneer hij zelf vrij is. De maat was vol, twee derde van de ingeroosterde werkers heeft zich ziek gemeld. Maar de winst moest gedraaid worden, ten koste van alles. Op die dag hebben vijf werkers de drie verdiepingen bediend en als beloning kregen ze een doosje bonbons. Op dit moment houden de collega’s van Uniqlo een petitie waar ze hun gezamenlijke eisen bekend maken, bijvoorbeeld uitbetaling van de werkelijk gewerkte uren - inclusief overwerk.
bedrijven
Actie
werkers Uniqlo
8 augustus